Øydna kledning i eik, privat hjem, tegning ark. MNAL Tommie Wilhelmsen Øydna kledning i eik, privat hjem Øydna kledning i eik, privat hjem Øydna panel i eik, tak, privat hjem Øydna panel i eik, tak, privat hjem

Ark. MNAL Tommie Wilhelmsen

Villa Hellearmen - en sensuell arkitektur



Som en hvilende rasekatt ligger Villa Hellearmen i terrenget – litt aristokratisk reservert, men likevel mykt innbydende. Går det an å si om et bygg at det er sensuelt? Velbehagelig? At det innbyr til blikk og berøring?

Helt opplagt, i alle fall etter å ha hatt sivilarkitekt Tommie Wilhelmsen i tale.
- Jeg liker å kalle byggene mine for sensuell arkitektur, sier han.
- For meg betyr det at man får lyst til å ta på huset, gå inn i det. At det er formet og bygget med kjærlighet og kunnskap.

Husene han tegner er ufravikelig for kraftige fingeravtrykk å regne.
- Jeg ønsker på ingen som helst måte å være en arkitekt som tegner hva som helst for hvem som helst, sier han.

Klimatilpasset
Estetikk handler om mer enn former, og Tommie Wilhelmsen er svært opptatt av at en arkitekt må inneha en visuell kunnskap.
- Evnen til å lese, forstå og organisere en visuell situasjon til et tydelig språk, poengterer han.
- Jeg foretrekker å bruke naturmaterialer fra det klimaet man bygger i. Det handler om bruken av farger, og om lyset.

Han synes at norsk stein ofte står seg bedre i norsk lys enn hva italienske fliser gjør.
- Italienske fliser er laget for det sterke søreuropeiske lyset. På samme måte synes jeg norske treslag fungerer bedre enn importert, eksotisk treverk – ikke bare fordi de er et bedre miljøprodukt, men fordi våre naturmaterialer er en del av fargespekteret her hos oss.

Husene forholder seg til sol, vind, regn og terreng i tillegg til vår nordiske kultur – det siste er ikke til å komme utenom.
- Det er nok absolutt noe skandinavisk over husene, men jeg ser på dem som veldig atypiske, sett i sammenligning med en tradisjonell, norsk bolig. Lyset har en egen farge og karakter her, som er selve grunnlaget.

Taktile kvaliteter
Betong, glass og treverk – hva er fordeler i dette samspillet? Og hva er materialfordelene enkeltvis?
- Treverk er fleksibelt å arbeide med, påpeker Wilhelmsen.
- Dessuten har det veldig gode taktile kvaliteter.

Treverk defineres altså som håndgripelig, konkret og følbart, også i hans arkitektonisk orienterte verden.

Han liker særlig godt å arbeide med ubehandlet treverk, ikke minst når det gjelder prosjektene han selv har snekret.
- Taktile kvaliteter er viktig i mine prosjekter, som ofte har en veldig optisk og visuelt klar og sterk karakter. Det gjør at man kan nærme seg huset på et større spekter av måter. Likevel er det de romlige kvalitetene som er viktige. Derfor begynner jeg aldri met materiale når jeg tegner hus – jeg tegner strukturen først, forklarer han.